وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

جهش تولید

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶ ق.ظ

 

 

 

 

" جهش تولید " در صنایع فولاد از شعار تا عمل

فروردین 1399

 

        موضوع کیفیّت کالای تولیدی و استمرار نهضت کاهش قیمت تمام شده , جهت تسخیر بازارهای رقابتی ، از عمده ترین عوامل در موضوع  مطرح شده در پیام نوروزی مقام معظم رهبری یعنی  "جهش تولید " میتواند باشد . متاسفانه در چشم انداز بیست ساله تا سال  ۱۴۰۴ بر تولید کمی یعنی ۵۵ میلیون تن فولاد خام  اشاره شده ، اما به کیفیّت و انواع تولیدات اشاره ای ندارد . آیا کشوری که تولید بیش از نود در صد فولادش از سنگ آهن میباشد باید این نود در صد یعنی ۲۷ میلیون تن ( بر مبنای ۳۰ میلیون تن کل تولید فولاد خام در سال 98 بر اساس آمار موسسه بین المللی آهن و فولاد ) , صرف تولید شمش و بیلت صادراتی و یا مقاطع و ورق با گرید ساختمانی شود ؟ در حالی که رقیب منطقه ای ما یعنی ترکیه بیش از پنجاه در صد مواد اولیه خود را از بدترین مواد اولیه یعنی قراضه درجه 3 و قراضه براده تراشکاری آمریکایی استفاده کرده و با قیمتی رقابتی با ما صادر مینماید .

      از طرفی  چند در صد تولید فولاد آلیاژی یزد یعنی گرانترین کارخانه تولید فولاد دنیا به اعتراف خارجیها و شرکتهای سازنده ، فولاد آلیاژی است و چند در صد فولاد ساختمانی ؟ جهش در تولید میتواند یکی از معنایش استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیتهای نصب شده و تولید کالا با ارزش افزوده بالا در کشور باشد . نه افزایش تولید بی رویه با همه مصیبتهایی که باید برای تامین مواد اولیه چه گندله و چه آهن اسفنجی و یا بیلت و اسلب متحمل شد و بعد دپو تولیدات  در انبار و نداشتن بازار .                                           

    اصلاح ساختار اداری و اقتصادی در واحد های تولیدی و برداشتن مقررات و آئینامه های اشتباه ، از جمله پاداش تولید بر مبنای تناژ تولید که مهمترین عامل کاهش کیفیت تولید و عدم رعایت اصل  Market Oriented  .

و عدم ورود به بازارهای اصلی مصرف داخلی و خارجی گردیده است , میباید در الویت کار قرار گیرد . لذا باید با صرفا این برداشت از " جهش تولید " که افزایش کمیّت تولید میباشد ، مقابله شود . توسعه بازارهای پایدار صادراتی و انعطاف در نوع تولیدات جهت کسب رضایت مشتری میباید دربرنامه ریزی مدیران منظور گردد. فقط در این صورت است که میتوان ضمن جهش کیفیّتی ، در زمینه جهش تولید کمیّتی گام برداشت .

 با آرزوی موفقیت و سلامتی برای سنگربانان صنعت فولاد کشور .              

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی