وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 16:35

 

 

عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد در گفت و گو با اتاق خبر

قوانین در پسابرجام اصلاح شود


عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران اعلام کرد: رفت و آمدهای هیات های اقتصادی در کوتاه مدت به هیچ عنوان نمی تواند کارساز باشد، چرا که مقررات ما برای شرکت هایی که بعد از برجام برای سرمایه گذاری در ایران تمایل پیدا کردند بایستی اصلاح گردد.

باقر دزفولی در گفت و گو با اتاق خبر در خصوص رفت و آمدهای هیأت های تجاری به ایران و تأثیر این مراوادات بر صنعت کشور اظهار داشت: در آینده حضور این هیاتها در ایران پررنگتر شده ، و ضروری است مقامات و سازمانهای  اقتصادی و بازرگانی کشور برنامه ریزی جامعی برای مذاکرات و امضای توافقنامه ها با این هیات ها داشته باشند.

وی ادامه داد:  با توجه به انحلال وزارت بازرگانی و ادغام آن با وزارت صنایع و در سایه  قرار گرفتن فعالیتهای بازرگانی در وزارت جدید التاسیس و عدم توان لازم و امکانات سخت افزاری  نرم افزاری در سازمان های وابسته به آن وزارتخانه  برای پیگیری امور، میباید وزارت مزبور چاره ای در این زمینه اندیشیده و از کمک سازمان ها و ارگانهای دیگر از بخشهای عمومی و خصوصی از جمله اتاق های بازرگانی  بهره جوید.

دزفولی در بخش دیگری گفت: خرید کالاهای مصرفی مسلما در اولویت های مسئولان نخواهد بود چرا که سیاست های اعلامی توسط اتاق بازرگانی و وزارت صنعت،معدن، تجارت؛ سرمایه گذاری یا تأمین فاینانس(منابع مالی) است.

این عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران با بیان این که روابط با کشورهایی مثل چین، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی می توانند بازده خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد اعلام کرد: با توجه به سابقه طولانی تجارت با چین می توان گفت روابط با این کشور عملاً سریع تر به نتیجه می رسد. در مورد کشور روسیه نیز اگر شرکت های دولتی ما با این کشور قرارداد منعقد کنند قطعاَ نتیجه بخش تر خواهد بود.

دزفولی با اشاره به مشکلات داخلی برای تأمین مالی و تعریف مجری طرح تأکید کرد: در حال حاضر به دلیل رکود جهانی، پروژه هایی در زمینه نفت و گاز و استخراج و پتروشیمی بیش از سایر صنایع برای سرمایه گذاری توجیه دارند اما در زمینه فولاد به هیچ وجه تولید انبوه و سرمایه گذاری عقلانی نیست.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد می گردد مسئولان مربوطه در وزارت اقتصاد و دارائی و یا سایر ارگان های ذیربط قبل از اجرای کامل برجام و لغو تحریم ها و جدی شدن سرمایه گذاری های خارجی و فاینانس های بانک های خارجی برای اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور ، اقدام به مذاکره با این سازمان های رتبه بندی نموده تا با کاهش رتبه ریسک کشوری ، سرمایه گذاری خارجی در کشور ، توجیه پذیرتر شود و شرکت های مزبور تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری از خود نشان دهند .

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۳
باقر دزفولی


طهماسب مظاهری

 

در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از اجرای اشتباه مالیات ارزش افزوده خبر داد

 

 

 

 

انحراف بزرگ در مالیات‌ ستانی ( مالیات ارزش افزوده چیست VAT )

 

 

 

 

 

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۷/۱۶ بازدید: بار کد خبر: DEN-942360

 

دنیای اقتصاد: وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی معتقد است که ما در بحث مالیات ارزش افزوده (value-added tax) دچار خطای مفهومی و معنایی شده‌ایم. به اعتقاد طهماسب مظاهری، ترجمه کلمه VAT، «مالیات ارزش افزوده» است نه «مالیات بر ارزش افزوده» به این معنی که هر کس ارزشی به محصولی اضافه کرد از مالیات معاف خواهد شد. این اقتصاددان دو شرط همزمان «ایجاد ارزش افزوده» و «فروش کالا» را برای معاف بودن از مالیات لازم می‌داند؛ در نتیجه اگر فردی کالایی را خرید، با ایجاد ارزش افزوده و فروش آن، از مالیات معاف خواهد شد. مظاهری با تاکید بر انحراف از روش مالیات ارزش افزوده در ایران تاکید می‌کند: «در حال حاضر به دلیل اشتباه درک این مفهوم، سازمان مالیاتی به دلایلی مانند «آماده نبودن سیستم‌های مالیاتی» و «اطلاع نداشتن ماموران مالیاتی» در بسیاری از موارد به‌صورت علی‌الراس از واحدهای تولیدی مالیات می‌گیرد؛ روندی که موجب انحراف از مفهوم مالیات ارزش افزوده شده است.» این کارشناس امور اقتصادی «تغییر در نگرش ذهنی عامه مردم»، «آموزش مسوولان مرتبط در این حوزه» و «تغییر و اصلاح روش سازمان مالیاتی» را سه گام لازم برای تغییر در مفهوم مالیات ارزش افزوده می‌داند. به اعتقاد مظاهری، برای اصلاح ساختار و افزایش کارآیی این ابزار، باید عوارض متنوع سایر سازمان‌ها از تولید‌کنندگان حذف و تنها یک مالیات مصرف گرفته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۱۵
باقر دزفولی