وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

 

 

 

شهید بهشتی  مظلوم باز شهید

 

پس از پخش مناظره دو استاد اقتصاد از دو جناح سیاسی کشور در برنامه جهان آرا شبکه افق ، در مورد بررسی ساختار و مشکلات اقتصادی کشور ، در انتظار  عکس العمل شدید دو جناح در رسانه ها و جراید بودم که متاسفانه مواجه با بی تفاوتی مردم و حتی اندیشمندان وادی اقتصاد و علمای حوزه و دانشگاه ، شدم و فقط جراید به زدن چند تیتر در این زمینه اکتفا کرده  ، و به نقد و بررسی محتوای این مناظره دو ساعت و بیست دقیقه ای نپرداخته بودند .

در حالی که اتهامات نماینده جناح منتقد یعنی آقای غنی نژاد ، به امام و مقام رهبری و اصولا فقها ، که " اینان فاقد معلومات اقتصادی میباشند "، میباید شدیدا مورد نقد قرار میگرفت و به این به اصطلاح استاد دانشگاه فهمانده میشد که اقتصاد فقط آن مفهومی نیست که ایشان از کتب ترجمه شده علمای سکولار اقتصادی غرب آموخته اند ، میباشد . بخش عظیمی از فقه شیعه که در حوزه های علمیه تدریس میشود ، مسائل و موضوعات اقتصادی و مکاسب و معاملات است و مسائل کلان و استراتژیک اقتصادی ، خطوط اصلی اش از قرآن و سایر منابع اسلامی استنتاج گردیده و توسط فقهای شورای نگهبان بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اعمال میگردد .

از طرفی این آقا آنچنان از نظرات جامعه شناسانه دکتر شریعتی که در کتابهایش مشخص است ، بی اطلاع است که او را طراح و مبتکر اصول اقتصادی قانون اساسی میداند .

از سوی دیگر ایشان نمیدانند که شهید بهشتی همانگونه که از متن مذاکرات مجلس تدون  قانون اساسی مستفاد میگردد ، مدیریت تنظیم قانون اساسی بخصوص قسمتهای اقتصادیش را بعهده داشته و بر اساس مذاکرات ضبط شده از هر گونه انحراف به چپ و راست مصوبات را مصون داشته است .

اصولا شهید بهشتی همانگونه که در زندگینامه اش مشهود است در زمان فعالیت در مرکز اسلامی هامبورگ و پس از بازگشت به ایران در سخنرانیها و جلسات خصوصی درس خود در مورد مسائل و تئوریهای اقتصادی روز دنیا حساس بودند و در جلسات خود سئوالها و اشکالات مطرح شده توسط دانشجویان  و علمایی که با ایشان ارتباط داشتند را پاسخگو  و مکاتب اقتصادی و سیاسی روز بخصوص مکتب کمونیسم را به نقد کشیده و در جلسات بخصوص جلسه سه شنبه های منزلشان با اندیشمندان طیف های مختلف که در جلسه حضور می یافتند مباحثه  داشتند که اینجانب نیز شاهد این مباحثات بودم .

حال با وجود شهید بهشتی در راس مجلس تدوین قانون اساسی و مدیریت ایشان بر مذاکرات  مجلس ، جناب غنی نژاد ادعا دارند که اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط چپی های مصدقی طراحی شده است .

چهار چوب اصول اقتصادی قانون اساسی مصوب مجلس تدوین قانون اساسی  کامل و بی نقص بوده و سه بخش در نظر گرفته شده در قانون مکمل یکدیگر بوده  و می توانستند اقتصاد کشور را بعد از انقلاب از مشکلات و بحرانها برهانند . اما متاسفانه در اثر فشارهای  بعضی از جناحهای سیاسی کشور ، و افکار تجدیدنظرخواهانه  بعضی از رجال سیاسی کشور ، تجدیدنظرهائی روی بعضی از اصول قانون اساسی بوجود آورد  که موجب انحراف از اهداف انقلاب گردید .

شهید بهشتی در طراحی خود برای اهداف اقتصادی ، مسیری را می پیمود که اقتصاد فعلی کشور در آن مسیر نیست و اصولا اهداف ایشان به فراموشی سپرده شده . واقعا بجا است در این شرایط خاص اجتماعی سیاسی کشور و مغفول ماندن اندیشمندان از افکار شهید بهشتی و عدم شناخت ایشان  ، بگوئیم :

 

شهید بهشتی ، مظلوم باز شهید

 

باقر دزفولی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۱:۴۸
باقر دزفولی