وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چهل گفتار از معصوم

جمعه, ۳ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹ ق.ظ

 

 

 

گفتار 1

 

 

عنه علیه السلام : أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنّهُ أعْقَلُ النّاسِ .

 

 

 

امام على علیه السلام : احمق ترین مردم کسى است که خود را خردمندترین مردم مى داند .
 
گفتار 2
سَئلت ابا عبدالله علیه السلام :عَن اَدنی اِلالحاد , فقال : اِن الکِبرَ اَدناه .
 
از امام صادق در مورد پست ترین نوع الحاد وبی دینی سئوال کردم .
 پس فرمود : " همانا کبر پست ترین درجه آن است "
 
گفتار 3
عَن اَبی عَبدالله عَلیه السلام :

 

قال : قال رَسول الله صلی الله علیه و آله : من کان فی قلبه حَبهً مِن خَردَل مِن عَصبیّه ,

 

بَعثه الله یَوم القِیامَهِ مَعَ اََعرابَ الجاهِلیهِ .

 

امام صادق از رسول الله فرمودند :

 

کسی که در دلش به اندازه دانه خردلی از عصبیت باشد , خداوند روز قیامت او را با عربهای جاهلیت برانگیزاند .

 

 

                                                                از چهل حدیث امام خمینی 

 

   گفتار 4

قال الرضا علیه السلام : من اخلاق الانبیاء , التنظف ( تحفول العقول ص 802 )

 

 

پاکیزگی از اخلاق پیامبران است .

 

 

 

                                 گفتار 5     

 

قال الرضا علیه السلام : عونک لِلضعیف من افضل الصدقه (تحفول العقول ص 810 )

 

یاری تو به ناتوان , از برترین صدقه هاست .

 

 

 

                                 گفتار 6

قال موسی الکاظم علیه السلام : ( تحفول العقول ص 744 )

 

 

 

المومن مثل کفتنی المیزان , کلمازید فی ایمانه زید فی بلائه

 

مومن مانند دو کفه ترازو میباشد , هر زمان بر ایمانش افزوده شود بر بلایش نیز افزوده میگردد.

 

                                                                      

 

گفتار 7

قال عسگری علیه السلام: لیس من الادب, اظهارالفرح عند المحزون( تحفول العقول 894 )

 

 

شادمانی کردن نزد اندوگین , دور از ادب است .

 

 

 

گفتار 8

قال علی ( ع ) «طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ الناس.».

(ابن ابی الحدید، ج 20، ص 296)

خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیبهای مردم باز دارد.

 

 

                                                                          گفتار 9

 

قال علی ( ع )

اِنّ البلا لِلظالم اَدَب وَ للمُومِنِِ اِمتِحان وَ لِلاَنبیاءِ دَرَجَه وَ لِلاولیاءِ کِرامَه

بتحقیق بلا برای ظالم ادب وتنبیه نمودن است . و برای مومن امتحان برای انبیا درجه و برای اولیاء کرامت است .

                                                                                بحارالانوار ج 64 صفحه 235

 

گفتار 10

دعای 38 صحیفه سجادیه

 

الْعِبَادِ وَ مِنَ التَّقْصِیرِ فِی حُقُوقِهِمْ وَ فِی فَکَاکِ رَقَبَتِهِ مِنَ النَّارِ

 

دعاى آن حضرت است در پوزش از مظلمه‌‌ى بندگان و کوتاهى در حقوق‌شان و درخواست آزادى از آتش

 

     اللَّهُمَّ :    إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْهُ ،  

     وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِیَ إِلَیَّ فَلَمْ أَشْکُرْهُ ،

     وَ مِنْ مُسِی‌ءٍ اعْتَذَرَ إِلَیَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ ،

     وَ مِنْ ذِی فَاقَةٍ سَأَلَنِی فَلَمْ أُوثِرْهُ ،

     وَ مِنْ حَقِّ ذِی حَقٍّ لَزِمَنِی لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ ،

     وَ مِنْ عَیْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِی فَلَمْ أَسْتُرْهُ ،

     وَ مِنْ کُلِّ إِثْمٍ عَرَضَ لِی فَلَمْ أَهْجُرْهُ

   خدایا! از تو پوزش می‌خواهم دربارۀ ستم‌ دیده‌ای که در حضور من به او ستم شد و من یاریش ندادم؛

و از احسانی که نسبت به من شده و سپاسش را به جا نیاوردم؛

و از بد کننده‌ای که از من پوزش خواسته و من پوزش او را نپذیرفتم؛

و از نیازمندی که از من درخواست کرده و من او را بر خود برتری ندادم؛

و از حقّ مؤمن صاحب حقّی که بر عهده‌ام بوده و آن را نپرداخته‌ام؛

و از عیب مؤمنی که برای من آشکار شده و آن را نپوشانده‌ام؛

و از هر گناهی که برایم پیش آمده و از آن دوری نکردم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی