وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

 

 


 

کاهش ریسک کشوری ایران ،

ضرورت جلب سرمایه گذاری و اعتبارات خارجی

با توجه به شرایط کشور در پسا تحریم  وعلیرغم  بند ج از ماده 19  برجام در مورد تعهدات اتحادیه اروپا برای برداشتن تحریمهای بیمه ای و بیمه اتکائی و بند ه از ماده 19 در مورد حمایت مالی از تجارت با ایران و بند ز از ماده 21 در مورد تعهدات ایالات متحده برای برداشتن تحریمهای بیمه ای و بیمه اتکائی ،  بدیهی است کشورهای غربی و اروپائی جهت ترمیم روابط تجاری و سیاسی خود با ایران در صدد باشند که از یکدیگر گوی سبقت را ربوده و هیاتهائی از کشور های اروپائی و آسیائی از جمله آلمان و فرانسه و ایتالیا و ژاپن و رئیس روابط خارجه اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده  و با مذاکره با مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور مصمم به اصلاح روابط خود با ایران  بوده و مقدمات حضور شرکتهای فعال کشورشان را در ایران را ، فراهم نمایند  .

در آینده حضور این هیاتها در ایران پررنگتر شده ، و ضروری است مقامات و سازمانهای  اقتصادی و بازرگانی کشور برنامه ریزی جامعی برای مذاکرات و امضای توافقنامه ها با این هیاتها داشته باشند . که با توجه به انحلال وزارت بازرگانی و ادغام آن با وزارت صنایع و در سایه  قرار گرفتن فعالیتهای بازرگانی در وزارت جدید التاسیس و عدم توان لازم و امکانات سخت افزاری  نرم افزاری در سازمانهای وابسته به آن وزارتخانه  برای پیگیری امور ، میباید وزارت مزبور چاره ای در این زمینه اندیشیده و از کمک سازمانها و ارگانهای دیگر از بخشهای عمومی و خصوصی از جمله اتاقهای بازرگانی  بهره جوید . ضمنا ظاهرا سازمانهای زیربط از جمله صندوق ضمانت صادرات و وزارت خارجه در زمان مذاکرات هسته ای ، موضوع برگرداندن رتبه ریسک کشوری ایران به رتبه قبل از تحریمها را در متن توافق فراموش  نموده ویا امکان آن وجود نداشته است .

بهر صورت در راستای جلب سرمایه کذاری خارجی و اعتبارات مالی ( فاینانس خارجی ) از جمله استفاده از اعتبارات بانکهای خارجی  و کاهش هزینه های بیمه ای این سرمایه گذاریها و فاینانسها ، ضروری است ارگانهای ذیربط بموازات اقدامات دولت برای اجرائی شدن توافقنامه وین و شروع رفع تحریمها ، اقدام به مذاکره با سازمانهای رتبه بندی اعتباری بین المللی از جمله مهمترین آنها که سازمان OECD میباشد ، نموده و با توجه به نتایج مذاکرات و برجام ، اقدام به بازسازی و بازگرداندن رتبه اعتباری ایران به جایگاه قبلی یعنی رتبه 4 در سال 2000 و یا کمتر از آن  بنمایند .

در روزهای گذشته طبق اعلام رسانه ها ، رتبه اعتباری ایران نزد سازمان Capital  Intelligence ( CI ) یک درجه کاهش یافته ، که این امر نمیتواند برای سرمایه گذاران در صنایع سنکین کافی باشد .

سازمان توسعه  همکاریهای اقتصادی (OECD) معتبرترین سازمان رتبه بندی و اعتبار سنجی دولتها در جهان بوده که با 34 عضو در سال 1961 میلادی در پاریس تاسیس و در حال حاضر با سرمایه ای معادل 357 میلیون یورو ، مسئولیت رتبه بندی کشورها ،

بانکها ، و دولتها (SOVEREIGN) را بعهده دارد .

شرکتهای بیمه اعتباری جهان از جمله ساچه ایتالیا ، کوفاس  فرانسه و هرمس آلمان و..... که مسئولیت بیمه سرمایه گذاری جهانی و اعتبارات مالی اعطائی بکشورها را بعهده دارند ، بر اساس رتبه بندی این موسسه ، حق بیمه ها را تعیین و اقدام بصدور بیمه نامه سرمایه گذاری یا اعتبارات قراردادهای تامین مالی توسط بانکها و موسسات اعتباری می نمایند .

ریاست وقت  سازمان  (OECD) آقای ( Angel Gurria ) در زمان مذاکرت هسته ای ایران با کشورهای 5+1 در مورخ 24 نوامبر 2013 ، از این مذاکرات استقبال نموده و از توافق حاصله اظهار رضایت نموده است . لذا بنظر میرسد که در حال حاضر شرایط برای مذاکره با این سازمان و برگرداندن رتبه اعتباری ایران به گرید 4 قبلی و حتی کمتر مناسب بوده و مسئولین ذیربط در وزارت اقتصاد و دارائی و صنعت و معدن میباید در این زمینه اقدام بایسته ای معمول دارند .

لازم بتوضیح است که رتبه اعتباری ایران در سال 2001 ، رتبه 4 بوده که در سال 2006 بدون هیچگونه استدلالی و با توجه بتحریمها  ناعادلانه و تحمیلی ، به رتبه 5 افزایش یافته و در سال2007 به رتبه 6 وسپس از ژانویه 2012 تا کنون در رتبه 7 ، یعنی بالاترین رتبه ریسک کشوری و در ردیف کشورهای عمدتا جنوب و جنگزده مانند افغانستان و عراق و سایر کشورهای ضعیف قرار گرفته است .

بر اساس اعلام سازمان مذکور قرار بود کاهش رتبه ریسک کشوری ایران در پسا برجام ، در اجلاس عمومی ژانویه 2016 در دستور کار قرار گیرد که ظاهرا این اقدام صورت نگرفته و ایران بر اساس آخرین جدول طبقه بندی ریسک کشوری ،  تا اول جولای 2016  دارای رتبه ریسک کشوری 7 میباشد .

آیا کشور  ایران بعنوان عضو اوپک و یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان و تولید کننده شانزده میلیون تن فولاد سالانه و با غنی ترین معادن سنگ آهن و مس در جهان و  نقش آفرین ترین و قدرتمندترین کشور منطقه ، مستحق رتبه بندی ناعادلانه فوق میباشد . مسلم است با بررسی دقیق و مقایسه کشورهای مندرج در جدول سازمان OECD ، ایران را شایسته رتبه ای کمتر از 4 در جدول خواهیم دانست . بعلت همین عملکرد غیر عادلانه سازمان مزبور ، صندوق ضمانت صادرات ایران ، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتباری کشور  ، که از رتبه بندی سازمان مزبور برای صدور بیمه نامه های اعتباری استفاده مینمود ، از سال 1386 با همکاری و پیگیری وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی وقت ، اقدام به طراحی و تنظیم جدول بومی رتبه بندی اعتباری کشورهای مختلف با معیارهای بومی و اسلامی نمود  و بر اساس ثبات روابط کشورمان با کشورهای مختلف جهان و همکاری  با کشورهای همسایه و دوست ، رتبه بندی بومی خود را منتشر نمود .

بدیهی است شرکتها و سازمانهای سرمایه گذار خارجی جهت تامین مالی پروژه های خود در ایران Supplier Credit)  ) و یا سرمایه گذاری در ایران ، میباید اقدام باخذ بیمه نامه اعتباری از شرکتهای بیمه اعتباری جهت ارائه به فاینانسورها و بانکها  نمایند . و شرکتهای بیمه اعتباری بر اساس رتبه ریسک کشوری ایران در سازمانهای اقتصادی رتبه بندی مانند OECD   اقدام بصدور بیمه نامه مینمایند .که در صورت بالا بودن رتبه ریسک کشوری  ، هزینه های بیمه بمیزان قابل توجهی افزایش و اجرای پروژه را غیر قابل توجیه مینماید .

پیشنهاد میگردد مسئولین مربوطه در وزارت اقتصاد و دارائی و یا سایر ارگانهای ذیربط قبل از اجرای کامل برجام و لغو تحریمها و جدی شدن سرمایه گذ اریها ی خارجی و فاینانسهای بانکهای خارجی برای اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور ، اقدام به مذاکره با این سازمانهای رتبه بندی نموده ، تا با کاهش رتبه ریسک کشوری ، سرمایه گذاری خارجی در کشور ، توجیه پذیرتر گردیده و شرکتهای مزبور تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری از خود نشان دهند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی