وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

سیاستهای تعرفه ای چین در سال 2015

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۰۸ ق.ظ


 

سیاست های تعرفه ای چین بر صادرات محصولات فولادی در سال 2015    

 

            کشور چین با تولید 650 میلیون تن فولاد خام(crude steel ) در یازده ماه سال 2014 ، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان بوده ، که تمامی میزان فوق از طریق روش سننتی کوره بلند تولید میگردد . این تولید 74 در صد تولید کشورهای آسیائی و حدود 50 در صد تولید 65 کشور عضو انستیتو آهن و فولاد جهان میباشد .

           بر اساس مصوبه و اعلام دولت چین در مورخ سه شنبه 6 دسامبر 2014 ، چین در سال جدید تغییرات خاصی در تعرفه های مالیاتی و گمرکی به صادرات محصولات فولادی معمول نخواهد داشت .

          در اعلامیه صادره دولت چین ، شایعه بازیگردان های بازار فولاد مبنی بر تخفیف یا کاهش مالیات بر ارزش افزوده صادرات محصولات فولاد، رد شده است . از جمله این محصولات ، می توان از عنصر افزودنی بور ( boron)  به محصولات فولادی و برداشتن تعرفه صادرات میلگرد عاجدار ( تعرفه موقت 15 درصد ) ،میگرد کلاف ( تعرفه موقت 15درصد) و بیلت( تعرفه موقت 25 درصد) را نام برد.

        بر اساس نظر تحلیل گران بازار فولاد چین ، موضوع کاهش عوارض بر عنصر بر ( boron) افزودنی بر محصولات فولادی موضوعی روز بوده که قرار است در سال آینده مورد بررسی قرار گرفته و حل شود .

        بر اساس اظهارات مقامات چینی ، موضوع کاهش مالیات ارزش افزوده بر صادرات محصولات فولادی ، شایعه ای بیش نبوده و مالیات فعلی بر صادرات کویل ورق گرم، میلگرد عاجدار و مفتول و ورق های سایز متوسط ، مناسب بوده و سقوط قیمت های صادراتی ورق گرم در حال حاضر ، مشابه سقوط قیمت  ماه جولای در سال 2010 میلادی می باشد.

       در مورد شایعه و کاهش عوارض صادراتی محصولات فولادی مانند مفتول و میلگرد عاجدار، تحلیلگران بازارا فولاد چین اظهار میدارند که این کاهش می تواند باعث افزایش صادرات محصولات فولادی گردیده و پیامد جبران افزایش هزینه گار مصرفی را بنماید.

       بر اساس پیشبینی بازارگردانهای چینی ، در صورت تغییر سیاستهای تعرفه ای و مالیاتی چین که موجب کاهش صادرات محصولاتی فولاد گردد ، صادرات کویل مفتول آلیاژی و سایر میگردهای آلیازی که در  ده ماهه سال 2014 میزان 74/29 در صد صادرات محصولات فولادی چین راشامل میشده ، جای خود را به میلگردهای عاجدار معمولی و مفتول ساده خواهد داد . که البته این جابجائی نیاز بزمان کافی دارد .

     این تحلیل گران بر این اعتقاد هستند که عدم استرداد عوارض و مالیاتهای دریافتی از صادرات محصولات فولادی ، باعث کاهش قابل توجهی در صادرات فولاد نورد گرم چین خواهد شد .

       بازپرداخت مالیات ارزش افزوده 13 درصدی برای صادرات چهار محصول فولادی گویل ورق گرم ، میلگرد عاجدار ، مفتول و ورقهای سایز متوسط ، باعث افزایش صادرات این محصولات به میزان 39/9 درصد در سال 2009 و 85/13 درصدی در سال 2010 و 98/22 درصدی در سال 2011 ، و 55/33 درصدی در سال 2012 و 81/39 درصدی در سال 2013 و 92/45 درصد در ده ماهه سال 2014 ، شده است .

         با توجه به نا مشخص بودن قرارداد صادرات فولاد روسیه به آمریکا و اجبار کشور مزبور به هجوم به بازار های آسیایی و خاورمیانه از جمله ایران و هند و با توجه به کاهش قابل توجه ارزش روبل روسی ( چهل درصد) و از طرفی رقابت شدید هند با کشور های روسیه و چین، به نظر می رسد در سال 2015برای چین چاره ای جز کاهش تعرفه های صادراتی و مالیات ارزش افزوده برای صادرات محصولات فولادی وجود ندارد . لذا خبر فوق یعنی ثابت ماندن تعرفه های صادراتی برای محصولات فولادی چین در سال 2015 نمی تواند دوام قابل توجهی داشته باشد. لذا در سال 2015 باید در انتظار کاهش تعرفه های صادراتی برای محصولات چینی بود .

         البته اصلاح قانون حفاظت از محیط زیست چین و اجبار اجرای آن از اول ماه ژانویه 2015 برای کلیه تولید کنندگان فولاد گشور مزبور ، یعنی هزینه ای بالغ بر 90 الی 110 میلیارد یوان چین جهت اصلاحات تجهیزات خط تولید ، موجب افزایش هزینه های تولید بمیزان سالانه 80 میلیارد یوان و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی خواهد شد .بدهی است این امر موجب کاهش قدرت رقابت پذیری محصولات صادراتی کشور چین خواهد شد .

       عملکرد دولت چین در رابطه با کاهش عوارض و مالیاتهای مصوب بر صادرات محصولات فولادی و بالنبع کاهش قیمت تمام شده محصول صادراتی ، میتواند برای مسئولین اقتصادی کشورمان الگوی قابل توجهی باشد . و سیاست کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی قابل صدور ، جهت افزایش رقابت پذیری  ، میباید بصورت یک سیاست استراتژیک در کشور مطرح باشد .  بدهی است در صورت عدم تلاش برای کاهش قیمت تمام شده کالای تولیدی ، و تبعیت از قیمتها ی جهانی ، در صورت صادرات ، امکان وضع تعرفه ضد دامپینگ ویا سایر عوارض جبرانی بر محصولات ایرانی وجود خواهد داشت . ضمنا در گذشته اتحادیه اروپا بر صادرات محصولات فولاد مبارکه به کشورهای عضو ، موضوع دامپینگ را مطرح نموده ، که با پیکیریهای انجام شده از طرف فولاد مبارکه و ارائه دلایل لازم ، این دعوا منتفی گردیده است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی