وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

کاهش مصرف داخلی فولاد

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۴۸ ق.ظ

 


 

کاهش قیمتهای جهانی نفت و کاهش مصرف داخلی فولاد

 

       

بین المللی رتبه بندیFitch Rating   ، پیش بینی نمود که در سال 2015، مصرف داخلی فولاد در روسیه با توجه به شرایط اقتصادی ،کاهش چشمگیری تا حد 5 درصد خواهد داشت .

      روسیه در سال 2014 در یازده ماه ، بر اساس آمار موسسه آهن و فولاد ، تولیدی معادل 64 میلیون تن تولید فولاد خام داشته است. لذا ضروری است این کاهش 5 درصدی مصرف داخلی، از طریق افزایش صادرات جبران گردد.

     موسسه رتبه بندی فیچ ، در سال 2015، انتظار ضعف بیشتری در مصرف داخلی فولاد در روسیه را دارد که این امر ناشی از کاهش مصرف فولاد در صنایع خودروسازی وکاهش مصرف در پروژه های زیر بنایی و پروژه های عمرانی و در مجموع کاهش مصرف در صنایع ساختمانی می باشد .

      از آنجاییکه اصولا موسسه فیچ دیدگاه مثبتی را در این کشور متصور نیست، لذا اعتقاد دارد که شرکت های تولید فولاد با شرایط کاهش تولید داخلی ، خود را آماده نموده اند که عواقب این کاهش و شرایط بدتر بازار سرمایه را تحمل نمایند. لهذا در سال 2015 بازار به خصوص در زمینه هزینه های تامین مالی مجدد ( refinance ) ارزان در چالش جدی خواهد بود .

   موسسه فیچ ، پش بینی می نماید که واحد های تولید فولاد کوچکتر ( non integrate )  از کاهش قیمت مواد اولیه اصلی ، سود بیشتری را عاید خود  کنند . در صورتی که واحد های مستقل و بزرگ فولادی (integrate) به علت بالا بودن فیمت تمام شده تولیدات ،به علت مصرف سنگ آهن و کک متالوژی ، ممکن است کاهش سود را در بخش معدنی تجربه و دنبال کنند.

    با توجه به شرایط فوق واحد های تولیدی فولاد، بی هدف و ناکارا، سوبسید های به چنگ آورده مواد اولیه خود را بدینوسیله با سود محدودی معاوضه نموده و در حقیقت مشمول زیان می گردند.

    بدیهی است شرایط فوق برای سایر کشور های صادر کننده عمده نفت در جهان، وجود داشته و کاهش درآمد های نفتی و کسری بودجه کشوری و بودجه های عمرانی ، تاثیر مستقیم روی مصرف داخلی فولاد ، آن کشور خواهد داشت .از جمله کشور های فوق بغیر از کشور روسیه می توان از ایران ، ونزوئلا و عراق و الجزایر و... نام برد.

    صنایع فولاد ایران با تولید حدود 15 میلیون تن فولاد خام در بازده ماه 2014 طبق گزارش انستیتو جهانی آهن و فولاد، بالتبع با توجه به کاهش مصرف داخلی به علل فوق الذکر ، در سال 2015 مشکل رسوب تولید در کارخانجات را خواهد داشت . که میباید در رابطه با ورود به بازارهای جدید و حفظ قرارداد های فروش جاری اقدامات جدی صورت گیرد.

     مشکل اساسی در سر راه صادرات فولاد ایران ، عدم وجود قراردادهای بلند مدت بین تولید کنندگان ایران و مصرف کنندگان خارجی می باشد. لذا صادرات پایدار و مستمر حتی باقیمت نازلتر  ، اصلح بر فروشهای مقطعی و spot  می باشد.

     از طرفی با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و رسوب فولاد در کشور های تولید کننده ، مزیت نسبی بازار مصرف در ایران نباید  توسط سیاست گذاران بازرگانی و اقتصادی کشور فراموش شود . لذا کنترل واردات و وضع تعرفه های جبرانی و ضد دامپینگ ، در مقاطع مختلف سال در فصول مختلف طراحی و اجرا گردد.بدیهی است صرفاً مجوز واردات با دلار آزاد یا دلارهای خود آورده؟!  طبق اظهار ات مدیریت سازمان ایمیدرو یا سایر ارگانهای تصمیم گیر ، نمی تواند همیشه جبران کاهش قیمت های جهانی را  بنماید .با توجه به بر آوردهای انجام شده در روز تهیه گزارش و نرخ ارز آزاد (پانزدهم دی ماه نود و سه )یعنی هر دلار آزاد 35420 ریال و هر تن ورق گرم کویل CFR  بندر عباس 480 دلار ،با توجه بعوارض گمرکی و سایر هزینه ها ، قیمت تمام شده ای حدود  هر کیلو 18000 (هزار و هشتصد تومان) خواهد داشت که به آخرین قیمت معامله شده در بورس کالا  برای محصول مشابه فولاد مبارکه یعنی ورق گرم س ( گزارش مورخ سیزدهم دی ماه نود و سه ) با شرایط تحویل دو ماهه نزدیک میباشد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی