وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید



 

تهدیدها و چالشهای فنی و اقتصادی فراروی صنایع فولاد و صنایع

وابسته

 

متن سخنرانی در نشست تخصصی اقتصادی تعالی در سندیکای لوله و پروفیل فولادی در 15 بهمن96

         ضمن عرض تبریک ایام سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی و سلام و درود بر شهیدان انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای سنگرهای اقتصادی و صنعت کشور و آرزوی علو درجات برای همه تلاشگران و صنعتگران صنعت فولاد کشور در این ایام مبارک  یعنی  آغاز چهلمین سالگرد انقلاب ، ضروری است عملکرد انقلاب در این چهل سال فعالیت و تلاش در زمینه تولید فولاد  , مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته و تهدیدهای عوامل فنی و اقتصادی بر این صنعت ، مورد  واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد .

افزایش حدود هیجده الی نوزده میلیونی فولاد خام , از ابتدای انقلاب اسلامی و کسب مقام چهاردهم دنیا از نظر تولید فولاد خام در جهان ، علیرغم تحریمها و محدودیتهای مالی و اقتصادی توسط آمریکا  و کشورهای اروپایی و موانع ایجاد شده برای جلب مشارکتهای بین المللی برای توسعه فولاد کشور ، می تواند از دستاوردهای قابل قبول و شایسته انقلاب تلقی شود .

عدم آسیب شناسی و تبیین عوامل مخرب و بازدارنده توسعه فولادی توسط کارشناسان و متخصصین این صنعت ، می تواند در آینده صدمات قابل توجهی به این صنعت زده و باعث رکود و ورشکستگی این صنعت و صنایع جنبی آن گردد .

در چهارچوب برنامه ریزی استراتژیک برای هر اقدام از جمله توسعه صنعتی می باید نقاط قوت , نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی و بر اساس آنها  برنامه ریزی صورت گیرد .

اینجانب قصد دارم عوامل تهدید کننده  فنی و اقتصادی و تجاری صنایع فولاد و صنایع وابسته از جمله صنایع نورد و لوله و پروفیل سازی را تبیین نموده و برای هر کدام ، پیشنهاداتی  , ارائه دهم .

تهدیدهای فنی

افزایش قیمت تمام شده کالای تولید شده  , تورم بالا در کشورهایی مانند کشور ایران  و از طرفی افزایش قیمت عوامل تولید از جمله , حاملهای انرژی , موجب میگردد تولید کنندگان نتوانند با رقبای خارجی در بازارهای بین المللی رقابت داشته باشند .لذا حمایت دولتها و اعطای سوبسید به صنایع  در این زمینه ضروری می باشد . البته در کشور ایران عوامل دیگری در افزایش قیمت تمام شده موثر هستند که می باید به تدریج این عوامل از چرخه قیمت تمام شده حذف گردند .

از عوامل دیگر افزایش قیمت تمام در صنایع فولاد , گسستگی زنجیره تولید فولاد در کشور است که موجب افزایش قیمت تمام شده محصول تولیدی میگردد . بدیهی است تولید مواد معدنی , گندله , آهن اسفنجی , مواد مذاب و .... در منطقه ای از کشور و جمع آوری آنها در نقطه ای دیگر کشور برای تولید و نورد و پروسه نهائی تولید , از عوامل افزایش قیمت تمام شده میباشد .

رقابت شدید از طرف محصولات مشابه و جایگزین فولاد ، از جمله آلومینیوم و مس و برنج و محصولات پلاستیکی و کامپوزیت ها ، با محصولات فولادی وجود دارد ، که متاسفانه صاحبان صنایع فولاد و صنایع جنبی فولاد از جمله  پروفیل سازان و لوله سازان و صنایع نوردی بر این موضوع توجه نداشته  و بمیزان کافی تبلیغ  و اطلاع رسانی نمی نمایند .

در حال حاضر در دنیا مراکز مهم تحقیقاتی  در صنایع مختلف، مشغول مطالعه جایگزینی بعضی محصولات به جای فولاد هستند که تاحدودی هم در این امر موفق بوده اند . توسعه مصرف پروفیلها و لوله ها و ورقهای  پلی اتیلن و پلی استر و سایر مواد پلاستیکی بجای فولاد , دلیلی بر این ادعا میباشد .

که در صورت ادامه این امر , بازارهای بین المللی و داخلی , دیگر نمی توانند برای صنایع فولاد ایران و صنایع جنبی آن ، قابل نفوذ و یا حتی قابل تداوم باشند .

تهدیدهای اقتصادی و تجاری

عدم تامین کافی مصرف داخلی فولاد  با توجه به سطح تکنولوژی و فرهنگ کشور ، در حال حاضر مزیت نسبی  قابل توجهی برای این صنعت وجود داشته و با توجه به رشد اقتصادی کشور و اجرای پروژهای عمرانی ، میزان مصرف محصولات فولادی در داخل کشور ,  قابل توجه بوده و به همین علت صادر کنندگان جهانی فولاد ، بر بازارداخلی فولاد ایران ، توجه خاص داشته و با ابزارهای مختلف تجاری و اقتصادی و مالی ، درصدد هستند این بازار را در دست خود داشته باشند .

ضروری است دولت با اتخاذ سیاستهای حمایتی از صنایع فولاد داخلی ، طبق ماده 2 اصول تجارت جهانی , از ابزار تعرفه های گمرکی و تعرفه های ضد دامپینگ  وجبرانی برای حمایت از صنایع داخلی استفاده نموده و مانع دامپینگ صادرکنندگان خارجی گردد . متاسفانه  علیرغم دامپینگ  بعضی از کشورها از جمله کشور چین  , در مورد بعضی از اقلام ، دولت هنوز اقدامی در مورد وضع این تعرفه ها برای محصولات فولادی ننموده است .  مراجعه به سایت اینجانب بخش " سیاستهای تعره ای ایالات متحده بر واردات فولاد به آن کشور و حمایت از صنایع داخلی ( از سال 1995 الی 2014 میلادی ) در مقاله وظایف و سیاستهای تعرفه ای بر محصولات فولادی مورخ 24 تیر ماه 1394 , می تواند برای دوستداران این موضوع مفید باشد .

وجود رقبای توانا با محصولات کیفی در دنیا ، برای محصولات فولادی کشورمان ، تهدید قابل توجهی می باشد . کشورهایی مانند چین و روسیه و ژاپن و هند و ترکیه  در حال حاضر از رقبای تجاری قوی ما در منطقه محسوب گردیده که به علت استفاده از تکنولوژیهای  روز و کاهش مصرف انرژی در واحد تولید  و بهروری بالا، قیمت تمام شده کالای تولیدی خود را کاهش داده و بدین طریق بازارهای مصرف را در تسخیر خود قرار داده اند .

استفاده از تجربیات آن کشورها و تلاش برای  کاهش قیمت تمام شده و استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بازارهای سرمایه ، می تواند برای بازار گشائی صنایع فولاد ایران ، راهگشا باشد .

از سایر تهدیدهای صنعت فولاد کشور عدم بهره برداری از ظرفیت کامل واحدهای نصب شده و افزایش و توسعه واحد های تولیدی بدون بررسی کامل بازارهای مصرف داخلی و خارجی و ایجاد تنوع تولید و گرایش به سیاستهای تسخیر بازارهای مصرف و اتخاذ سیاستهای تنوع بخشی به محصولات فولادی است متاسفانه در حال حاضر واحدهای تولیدی فولاد کشور به علت اقتصادی نبودن تولید بعضی از اقلام فولادی ، واحدهای صنعتی مزبور را مجبور به واردات نموده و از طرفی اقلام تولیدی خود را به علت نداشتن بازار ، راهی انبارها مینمایند.

براساس گزارش انجمن آهن و فولاد جهان، ایران در سال 2016 با تولید 9/17 میلیون تن در جهان رتبه  چهاردهم  را داشته که ظاهراً براساس گزارش وزارت صنعت معدن و تجارت ظرفیت نصب شده در کشور ، میزان 22 میلیون تن می باشد.

از سایر تهدیدهای صنعت فولاد ،غیر منعطف بودن ظرفیت تولید فولاد در کشور است .

 براساس اعلام کشور چین و وزیر صنایع چین , کشور مزبور درصدد است , مازاد تولید فولاد 150 میلیون تنی خود را که قرار است  تا سال 2020 کاهش  یابد  را , امسال اجرایی نماید . و تاکنون 115 میلیون تن ظرفیت مازاد را از مدار تولید خارج نموده است . ضمناً  کشور چین درصدد است 140 میلیون تن ظرفیت کوره های القائی که فولاد بی کیفیت تولید میکرده اند ، از مدار تولید خارج کند.

با توجه به آمار انجمن جهانی  آهن و فولاد ، در سال 2017 مقدار 1691 میلیون تن ,  در سال 2016 مقدار 1630 میلیون تن ,  در سال 2015 مقدار 1620 میلیون تن ,  در سال 2014 مقدار  1670            میلیون تن ,  فولاد خام در دنیا تولید شده که ملاحظه میگردد . رشد تولید فولاد خام در دنیا بسیار کند بوده و ضروری است با توجه به این رشد ، برنامه  ریزان کشور در سرمایه گذاری و توسعه صنعت فولاد  دقت بیشتری مبذول داشته  و از بلند پروازی و عدم انعطاف پذیری در برنامه ریزی امتناع نمایند  بدیهی است ایجاد واحدهای تولیدی در هر منطقه ای در کشور می باید دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و با کاهش مسافت بین منابع  معدنی و انرژی , و واحدهای تولیدی و کارگاههای تکمیلی و بازار مصرف محصولات ، و اخذ تسهیلات و حمایت های مالی و بانکی ، با کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی  , بتوانند در بازار ها حضور خود را پررنگ تر و تداوم بخشند .

از سایر تهدیدهای صنعت  فولاد ، صادرات نا پایدار و از دست دادن بعضی از بازارهای بالقوه و بالفعل فولاد کشور است ، ساختار تشکیلات صادراتی کشور و ادغام وزارت بازرگانی بعنوان متولی صادرات کشور  در وزارت صنایع  و نوسانات میزان صادرات فولاد در سالهای گذشته مبین ، ناپایدار بودن صادرات و عدم صادرات علمی و بازار یابی دقیق مداوم و بررسی دقیق و مداوم بازارهای صادراتی  می باشد.

با توجه به برنامه های بازسازی در کشورهای جنگزده همسایه ایران , بازارهای فوق میباید در الویت بازاریابی صنایع فولاد ایران قرار گیرد . تشکیل کنفرانس بازسازی عراق در کویت بسیار عجیب میباشد

با توجه به جنگزده بودن و ریسک بالای سیاسی و تجاری کشورهای فوق , سازمان توسعه تجارت و صندوق ضمانت صادرات میباید مکانیزمهای خاصی برای رفع موانع صادرات بخصوص کشور عراق طراحی و بکار گیرند . تامین منابع مالی کافی و اعطای تسهیلات ارزان از جمله این الوتیهاست .

تلاش شرکتهای صادراتی برای فروش نقدی و عدم استفاده مطلوب از امکانات و تسهیلات دولت برای صادرات از جمله امکانات و تسهیلات سازمان توسعه تجارت در زمینه  تشکیل  و شرکت در نمایشگاههای بین المللی و استفاده از خدمات رایزن های بازرگانی  در سفارتخانه های  ایران در خارج از کشور و استفاده از موافقت نامه تجاری و ترجیهی بین ایران و سایر کشور ها , توسط شرکتهای صادراتی فولاد کشور و عدم استفاده مطلوب از تسهیلات مالی و ضمانتنامه های بانک توسعه صادرات و سایر بانکهای تجاری   و استفاده مطلوب از امکانات صدور بیمه نامه های اعتباری برای قراردادهای صادراتی و ضمانت نامه های صادره توسط صندوق ضمانت صادرات ایران  , می تواند تهدیدی برای تولیدکنندگان فولاد و صنایع جنبی  باشد.

براساس آمار آرائه شده توسط انجمن آهن و فولاد کشور به نقل از خبرگزاری  ایرنا , در نه ماه سال  96 , مقدار 4614 هزار تن شمش فولادی و یک میلیون و هفتاد و پنجهزارتن محصولات  فولاد به خارج صادر شده  که محصولات نهایی فولادی کاهش 29درصدی را نسبت به سال گذشته را  نشان می دهد. از میزان فوق 7.73 درصد ورق گرم و 6.98 درصد میلگرد ( با توجه به برنامه های بازسازی در کشورهای همسایه و کشورهای خط مقاومت ) و 3.27 درصد تیرآهن به خارج صادر گردیده است که با توجه به تولید فولاد خام   14631 هزار تنی  در نه ماه فوق , میزان صادرات  7.3  درصدی برای محصولات نهایی  فولادی و 31 درصدی برای شمش فولادی  نسبت به  کل تولید فولاد خام , بسیار قابل تامل می باشد . که ضروری است که مدیران و مسوولین  ذیربط در رابطه با توسعه صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر نسبت به فولاد خام , پس از اصلاح ساختاری تشکیلات متولی صادرات فولاد کشور ,  برای رفع مشکلات و استفاده بهینه  از تسهیلات  و امکانات اارائه شده توسط دولت , چاره ای اندیشیده و این تهدیدها را در حد امکان به سمت فرصتها  سوق دهند .

 

باقر دزفولی مجری طرحهای فولادی و عضو سابق هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی