وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید


 

 

بحران صنایع فولاد چین وسیاستهای جدید قیمت گذاری در 2016

فوریه 2016

بر اساس گزارشات منابع وسایتهای خبری ، تولید کنندگان فولاد چین قیمتهای پیشنهادی خود را در ماه ژانویه 2016 بمیزان صفر تا 5/15 در صد با توجه به نوع کالا ، نسبت به ماه گذشته یعنی دسامبر سال 2015 افزایش داده اند .این افزایش عمدتا در زمینه محصولات نورد سرد و ورق گالوانیزه بوده  و برای سایر اقلام از جمله محصولات نورد گرم ، مقاطع ساختمانی و میلگرد ، افزایش کمتر از اقلام فوق بوده است . البته هنوز تضمینی برای قبول این افزایش قیمت در ژانویه توسط  مشتریان در اقصا نقاط دنیا وجود ندارد . این تغییر استراتژی در قیمتهای صادراتی محصولات فولادی چین در سال جدید و در پیشنهادات ماه ژانویه ، برای خریداران و مشتریان سنتی فولاد  چین عجیب و غیر قابل هضم میباشد . ؟؟

در 12 ماه سال گذشته ، قیمتهای پیشنهادی برای محصولات فولادی ، کاهشی تدریجی از 42 در صد برای محصولات تخت و 33 در صد برای محصولات طویل داشته است .

بطور وضوح سیاست کاهش قیمتها در چین ، در گذشته ، شرایط اقتصادی شرکتهای تولید کننده فولاد را بهبود نداده و در نهایت نتیجه ای برعکس داشته است . صنعت فولاد چین در حال حاضر با این اقدامات در بحران شدید قرار گرفته و زیانهای اصولی به  آن وارد شده است ، که میباید برای برون رفت از این بحران دولت چین چاره ای اندیشده  و تغییرات اساسی در سیاستهای خود در این امر بوجود آورد .

در سال 2015 بی سابقه ترین اقدام ، در زمینه تخفیف در قیمتهای فولاد در بازارهای داخلی و خارجی فولاد چین صورت گرفت . که تاثیر قابل توجهی در افزایش تجارت فولاد چین نداشت . در حقیقت خروجی و تولید فولاد در سال گذشته کاهش یافت و صرفا صادرات فولاد در سال 2015  بمیزان 22 در صد یعنی  به میزان  7/101میلیون تن افزایش یافت . بهای این افزایش بیست و دو در صدی صادرات ، کاهش قیمت هر تن فروش فولاد و زیان قابل توجه تولید کنندگان ، نسبت به سال گذشته  بود . این زیان  موجب تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحدهای تولید فولاد در چین بخصوص منطقه غرب آن کشور گردیده است . که در مجموع  این واحدهای تعطیل شده  و یا در حال تعطیلی ، در میزان تولید فولاد چین نقش قابل توجهی دارند .

صنعت فولاد چین در سال 2015  ، تولیدی معادل 803 میلیون تن داشته  که نسبت به سال 2014 ، کاهشی  معادل 3/2 در صد را نشان میدهد .در سال 2015  صنعت فولاد دنیا  تولیدی معادل 1622 میلیون تن داشته ، که  بجز منطقه اقیانوسیه ، در تمام نقاط دنیا  کاهش تولیدی بمیزان 8/2 در صد را نشان میدهد .

بر اساس پیش بینی انجمن جهانی آهن و فولاد ، قیمت تمام شده  نازل فولاد در چین در سال جاری ، موجب تمرکز چین بر بازارهای آمریکا و اروپا میگردد . بدیهی است که ورود سایر رقبا از جمله روسیه و اوکراین و .... به این بازارها بسیار مشکل خواهد بود .

این تغییرات بی منطق استراتژی در صنعت فولاد چین ، بدیهی است در آینده ، موقعیت آن کشور را در سازمان تجارت جهانی  WTO دچار مشکل خواهد نمود ه و در پانلهای مختلف سازمان ، دولت چین مانند گذشته  میباید پاسخگوی عملکرد خود باشد .

عملکرد صنایع فولاد چین در دهه گذشته ، یعنی افزایش بی رویه تولید فولاد و مصرف سیمان بموازات آن ، و توقف یکباره آن در سال 2015 و حتی سیر نزولی تولید ، از نظر کارشناسان اقتصادی نشان از ناپایدار بودن توسعه و رشد صنعت مزبور در کشور چین دارد . کشوری که بر اساس گزارش خبرگزاریها و منایع خبری موثق ، در سالهای  ( 2013 – 2010 ) ، بمیزان 6/6 گیگا تن ، یعنی  بیش از مصرف قرن بیستم ایالات متحده آمریکا  ( 5/4 گیگا تن ) ، سیمان  مصرف نموده است  . و به موازات آن بر اساس استانداردهای مصرف سیمان برای صنایع ساختمانی ، یک سوم این میزان سیمان ، 2/2 هزار میلیون تن یعنی حدود سالانه 700 میلیون تن تولید فولاد داشته  ، که آمار های انجمن بین المللی آهن و فولاد نیز مبین این موضوع میباشد . حال با توجه به اتمام بعضا پروژه ها ساختمانی و کاهش نسبی مصرف سیمان و فولاد ، کشور مزبور دچار رکود گردیده و با توجه به وابستگی صنایع فولاد چین به مواد اولیه خارجی  ، سایر کشورهای وابسته را نیز دچار رکود نموده است . بر اساس اعلام رسانه ها در روز تنظیم این مقاله متاسفانه تعداد هزار معدن ذغال  سنگ در چین تعطیل شده و بر اساس اعلام دولت چین در سال جاری بمیزان 60 میلیون تن از ظرفیت تولید ذغال سنگ چین بعلت کاهش تولید فولاد ، کاسته شود .(5/12/94 )

 کاهش تولید در سال 2015 نسبت بسال قبل و بموازات آن افزایش  بیست و دو در صدی صادرات در همان سال ، نشان از چه واقعیتی دارد ؟ آیا زیان هنگفت واحدهای تولیدی در سال 2015  به علت انجام دامپینگ و ارزان فروشی و حفظ  بازار به هر قیمت ، واقعیت تلخ صنایع فولاد چین  در سال مزبور نمیباشد ؟ آیا این همان شتاب بی رویه و توسعه ناپایدار و شتاب برای رسیدن برشد دو رقمی کشور مزبور نمیباشد .

اینجانب و فولاد نویسان ایرانی و بین المللی  در یکی دو سال گذشته در مقالات خود ، رویکرد صنایع فولاد چین به دامپینگ و ارزان فروشی  در کشورهای هدف را گوشزد نموده  و پیشنهاد نمودیم که در مقابل این عملکرد غیر اخلاقی و اقتصادی صنایع فولاد چین ، دولتهای واردکننده  فولاد از جمله ایران مانند سایر واردکنندگان عمده فولاد دنیا مانند ایالات متحده ،اقدام به وضع تعرفه های ضد دامپینگ و جبرانی نمایند . که متاسفانه در سال گذشته  تنها اقدامی  که از طرف دولت در این زمینه صورت  گرفت ،  افزایش تعرفه واردات اقلام مختلف فولاد بمیزان 5 الی 15 در صد  بجای وضع تعرفه ضد دامپینگ  ، بود که مورد اعتراض بعضی از صاحبان صنایع پائین دستی فولاد که میباید مواد اولیه خود را از خارج وارد نمایند ، قرار گرفت .

بهر صورت توسعه  ناپایدار در صنعت فولاد چین ، و بحران ناشی از آن در آن کشور و کشورهای همکا ر و تامین کننده مواد اولیه برای آن صنعت از جمله سنگ آهن و ذغال سنگ  ، میباید برای مسئولین ذیربط و برنامه ریز توسعه صنعت فولاد کشور ایران ، مایه عبرت گردیده و در برنامه ریزی خود از بلند پروازی و برآوردهای عجولانه از مصرف و تولید وصادرات  فولاد  امتناع  نموده و با توجه  به اهداف کلان  برنامه ششم که در دست طراحی میباشد ، برآورد  صحیحی از پارامترهای فوق داشته ، و با توجه به محدودیتهای زیربنائی و ساختاری در کشور از جمله منابع آّب ، برق ، گازو .....اقدام به طراحی برنامه و تجدیدنظر در میزان تولید فولاد در چشم انداز 1404 نمایند .

همانگونه که ژونالیست اروپائی دعوت شده در سمینار فولاد امسال در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد متذکر گردید ، در صورت تشکیل کنسرسیومهای بزرگ با ظرفیت ده میلیون تن  ( بقول مدیر عامل فولاد مبارکه ) در کنار خلیج فارس و دریای عمان و تامین منابع خارجی برای آن و یا سرمایه گذاری مشترک ، و رفع مشکلات زیر بنائی  و مشکلات فنی و تکنولوژیکی برای تولید محصولات فولادی با  ارزش افزده بالا و تکنولوژی پیشرفته روز ، آیا پس از طی این مراحل  ، بازاری برای این محصولات ، وجود خواهد داشت ؟ و چگونه  میباید با توجه به رقابت شدید رقبا در بازارهای مختلف  و رقابت شدید سایر فلزات مانند آلومینیوم و مس و کامپوزیتها ، بازاری برای این فلز استراتژیک در کشورهای همسایه و سایر مناطق یافت .     

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی