وبلاگ شخصی باقر دزفولی . B. Dezfouli Blog

وبلاگ شخصی باقر دزفولی                                . B. Dezfouli Blog
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

دامپینگ چین برای صادرات فولاد به آمریکای لاتین

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۴ ب.ظ


 

  دامپینگ چین در سال  2014  برای صادرات محصولات فولادی

 به کشورهای آمریکای لاتین  

 

       بر اساس گزارشات ، در سال 2014 کشورهای امریکای لاتین 3/8 میلیون تن محصولات فولادی نهائی به ارزش 5474 میلیون دلار از کشور جین وارد نموده اند . که متوسط قیمت هر تن محصول فولادی 658 دلار میباشد . که در همین زمان بسایر کشورها بغیر از کشورهای آمریکای لاتین ، مقدار 76 میلیون تن به ارزش 53484 میلیون ذلار و با قیمت متوسط 700 دلار ، محصولات نهائی فولاد صادر شده است .

       بر اساس گزارشات اداره گمرکات چین ، از ماه ژانویه تا دسامبر 2014 ،  کشورهای آمریکای لاتین ، محصولات فولادی مورد نیاز خود را از کشور چین با قینتی حدود 6 درصد کمتر از سایر کشورها ، وارد نموده اند . اگر چه کشورهای آمریکای لاتین محصولات فولادی را با قیمت کمتری از کشور چین تامین نموده اند ، اما کشورهای آرژانتین و ونزوئلا از این امر مستثنی بوده اند . که بعضا کشور کوبا نیز از این کاهش قیمت برخوردار بوده است .

       این کاهش قیمت فولاد برای یک منطقه توسط شرکتهای صادراتی چین ، یک اقدام غیر معمول وغیر صادقانه در تجارت بین الملل بوده که در بازار داخلی چین این کاهش قیمت قابل عمل  نمیباشد .

       آمریکای مرکزی  با قیمت متوسط 569 دلار برای هر تن محصولات نهائی فولاد و 19 درصد کمتر از قیمت صادراتی چین بسایر کشورها و کشور پرو با متوسط قیمت 601 دلار برای هر تن و 14 در صد کمتر از سایر کشورها ، از بازارهای عمده صادراتی کشور چین در آمریکا بوده اند . این کشورها ، در رتبه بندی کشورهای وارد کننده محصولات فولادی چین در رتبه سوم و چهارم در کشورهای آمریکای  لاتین  از نظر ارزش صادرات را دارا میباشند .

       در طول سالهای 2013 و 2014 ، متوسط قیمت محصولات فولادی صادراتی چین به آمریکای لاتین ، سیر نزولی تا حدود 20 در صد را داشته است . وقیمت این محصولات  ، کمتر از قیمتهای ارائه شده بسایر کشورها بوده است.

   در رابطه با صادرات محصولات تخت فولادی به آمرکای لاتین در سال 2014 این محصولات 67 در صد صادرات محصولات نهائی را شامل میشده که حدود 5/5 میلیون تن با قیمت متوسط 16 در صد کمتر از قیمت صادراتی سایر کشورها بوده است . بر اساس بررسیهای انجام شده ، در سال 2013 و 2014 صادرات محصولات تخت چین بکشورهای آمریکای لاتین ، 184 در صد افزایش یافته است . همزمان  در این برهه صادرات همین محصولات تخت  فولادی بسایر کشورها ، 96 در صد افزایش یافته است .

     در همین مقطع زمانی قیمتهای صادراتی  برای کشورهای آمریکای لاتین 11 در صد وبرای سایر کشورها 15 در صد کاهش داشته است .پائین ترین قیمت متوسط صادراتی منظقه متعلق به کشور اکوادر میباشد ؟؟؟ . که محصولات تخت را با قیمت متوسط 593 دلار از کشور چین وارد نموده که 23 در صد نسبت بسایر کشورهای دنیا نازلتر میباشد . البته این امر ناشی از نظر منفی مردم اکوادر نسبت بمحصولات چینی میگردد .

 و کشور دیگر کشور پرو میباشد با متوسط قیمت وارداتی 600 دلار و 22 در صد کمتر از متوسط قیمت سایر کشورها

برزیل و شیلی ، دو مقصد عمده در آمریکای لاتین برای محصولات تخت میباشد .که بترتیب 13 و 17 در صد قیمتهای صادراتی آنها نسبت به سایر کشور ها پائین تر میباشد .

     در سال 2014 ، محصولات تخت فولادی شامل ورق بریده ، کویل  و سایر محصولات تخت آلیاژی ، جمعا 39 درصد حجم صادرات فولاد چین به آمریکای لاتین را شامل میشده که جمعا بمیزان 2.1 میلیون تن رسیده است .

       متوسط قیمت صادراتی مقاطع فولادی و لوله های بدون درز چین برای صادرات بکشورهای آمریکای لاتین در سال 2014 ،که 27 در صد واردات کشورهای مزبور را شامل میشده است ، 558 دلار برای هر تن محصول  بوده است که حدود 3 در صد بالاتر از صادرات بسایر کشور ها بوده است. کشورهای آمریکای لاتین لوله های بدون درز را از چین با متوسط قیمت 1245 دلار در سال 2014 وارد نموده اند .که 3 در صد کمتر از قیمت وارداتی از سایر کشورها میباشد .

       از طرفی دیگر بعضی از کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و ونزوئلا خود خود صاحب تکنولوژی بوده ، و با توجه  بمنابع غنی مواد اولیه ، خود از صادر کنندگان عمده محصولات فولادی و مواد اولیه فولاد از جمله سنگ آهن میباشند  .لذا چین جهت رقابت تنگاتنگ با این کشورها ، مجبور به اتخاذ تدابیر خاص از جمله  کاهش قیمت و دامپینگ  میباشد .

      با توجه به اقدامات اجرائی فوق برای  نفوذ به این بازار بظاهر تسخیر ناپذیر ، یعنی صادرات محصولات فولادی چین به منطقه آمریکای لاتین ،مکانیزم قیمتهای فوق تابع برنامه ریزی و سیاستهای خاص صادراتی بوده و از بینظمی حاکم بر بازارهای آزاد و اقتصادهای بی در و پیکر تبعیت ننموده است . لذا  بنظر میرسد برنامه ریزان و سیاستگذاران صادراتی کشور چین ، برای هر منطقه از جهان ، سیاست خاصی را دنبال مینمایند و بر اساس فعالیتهای  رقبا و تولیدکنندگان داخلی آن کشور و منطقه ، سیاستهای حمایتی و تشویقی را طراحی و بتولیدکنندگان ، بخصوص شرکتهای بزرگ صادراتی و هلدینگهای صادراتی ابلاغ مینماید .

         نظر باینکه سیاستهای صادراتی یکی از  بزرگترین کشورهای  صادرکننده فولاد دنیا یعنی کشور چین میتواند برای کشورمان تا حدودی  ،الگوی مناسبی  باشد ، همانگونه که معاون دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین در پنجمین  همایش بین المللی چشم انداز فولاد و معدن در سال 1393 در تهران بر این موضوع تاکید داشته اند که الگوی چینی برای صنایع فولاد ایران  الگوی مناسبی میباشد .

         لذا با توجه بموارد فوق الذکر و از طرفی نابسامانی شرایط صادراتی کشور و عدم اطلاع دقیق و کامل صادرکنندگان از مشوقهای صادراتی دولت و چگونگی استفاده صادرکنندگان از اعتبارات صادراتی و بیمه های اعتباری برای پوشش ریسکهای ذیربط در این زمینه یعنی ریسکهای  کشوری ،بانکها وشرکتها  و از طرفی غیر فعال بودن بانکهای کشور برای حمایت از صادرات و فروش  مدت دار (یوزانس ) و خرید دین اسناد صادراتی و ...........

  ضروری است متولی و سازمان  ذیصلاحی برای امر برنامه ریزی و سیاستگذاری و نظارت بر امر صادرات فولاد ، تعیین و این متولی بر اساس مطالعات بلند مدت روی بازارها و کششهای آنها ،  برنامه ریزی مطلوب  ، طبق نیاز بازارها  معمول داشته و ضمن تعیین سهمیه صادراتی برای هر شرکت تولید کننده ذیصلاح و تائید شده از نظر کیفیت محصولات تولیدی ، و تعیین مشوقها و جوایز صادراتی مناسب و گستراندن چتر حمایتی از جمله  پوشش  بیمه های اعتباری و اعطای اعتبار صادراتی به صادرکنندگان و واردکنندگان  خارجی ، با همکاری موسسه استاندارد  ،  بر امر صادرات محصولات با استاندارد مناسب و جهانی طبق درخواست خریداران ، نظارت داشته باشد .

از طرفی این متولی و سیاستگذار صادرات محصولات فولادی ، میتواند با بررسی قیمتهای  جهانی و قیمتهای تمام شده محصولات فولادی در دنیا ،سیاستهای ضد دامپینگ کشور را طراحی و با پیشنهاد وضع تعرفه های ضد دامپیگ و تعرفه های جبرانی  از صنایع فولاد داخلی ، حمایت لازم را بنماید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۴
باقر دزفولی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی