فهرست نقشه راه ایجاد هلدینگهای صادراتی
فهرست نقشه راه
جهت ایجاد واحد ( شرکت ) صادراتی برای هلدینگهای تولیدی
مقدمه و گامهای اولیه :
اصولا در چهار چوب استاندارد های جهانی بازرگانی ، شرکتهای تولیدی و هلدینگها جهت آغاز امر صادرات و کشف و ورود به بازارهای جهانی و استقرار صادرات پایدار و حفظ بازار ، اقدام بطراحی نقشه راه و برنامه ریزی استراتژیک و تعیین نقاط ضعف و قدرت و تهدید خود مینمایند .
این برنامه ریزی همراه با تهیه گزارشات امکان سنجی مالی و اقتصادی و بودجه ای بوده و چون فعالیتهای بازاریابی و ورود به بازارهای در کوتاه مدت پاسخگو نمیباشد ، لذا بودجه ای برای سالهای اولیه ایجاد واحد ( شرکت ) صادراتی منظور مینمایند .
این نوشتار، طراحی جامعی از فهرست نقشه راه ایجاد واحد صادرات در مراحل اولیه وسپس در صورت نیاز ایجاد شرکت صادراتی جهت محصولات شرکتهای هلدینگ میباشد .
بدیهی است پیش فرضهای ذیل ، از ضرورتهای اساسی اجرای این طرح میباشد :
الف : اعتقاد راسخ هیات مدیره هلدینگ و مدیریت های شرکتهای تابعه بر ایجاد این واحد و تمرکز امر صادرات در این واحد ( شرکت ) ، با توجه بتجربیات بدست آمده سی و پنج ساله بعد از انقلاب و عملکرد شرکتهای مشابه ، و عدم تعجیل در بازدهی طرح . بدیهی است امر بازار یابی و کشف مصرف کنندگان و خریداران نهائی و شرکت در کنسرسیومهای جهانی حدودا 3-4 سال بطول خواهد کشید .
ب : قبول همکاری لازم فنی و بازرگانی مدیریت شرکتهای تابعه هلدینگ با مدیریت واحد ( شرکت ) صادراتی و تعهد عدم حضور منفردانه در بازار و مخدوش نمودن قیمتها و قبول سود و مارجین کم برای صادرات
ج: تعهد نمایندگان و آژانسهای صادراتی خارج از کشور بر رعایت سیاستهای قیمت گذاری هلدینگ و عدم دامپینگ
فهرست مسیرهای نقشه راه :
1-مسیرهای تشکیلاتی
1-1- برنامه ریزی استراتژیک (برنامه ریزی بلند مدت ده ساله و تعیین اهداف بلند مدت )
1-2-برنامه ریزی کوتاه مدت (یکساله و تعیین اهداف کوتاه مدت یکساله )
1-3-تاکتیکها ( روشهای اجرائی کوتاه مدت ) از جمله برون سپاری امور واحد
( شرکت ) و تعیین درون سپاری امور در فاز های مختلف
2- مسیرهای فنی
2-1-شناخت و تعیین مشخصات محصول قابل صدور و تعیین استانداردها و تعیین قیمت تمام شده
2-2-جمع آوری آمار و اطلاعات بازار ، محصولات مشابه ، قیمتهای جهانی وسیاستهای صادراتی رقبا
2-3-بررسی خدمات بعد از فروش و نحو ارائه خدمات و قطعات یدکی و نمایندگیهای خدمات
3-مسیرهای بازاریابی
3-1- بررسی بازارهای هدف و مسائل فرهنگی و اجتماعی بازارها
3-2- نمایشگاههای داخلی و امکان حضور در آنها و ایجاد ارتباط با بازدید کنندگان
3-3-نمایشگاههای خارجی و امکان حضور در آنها و معرفی کالای صادراتی
3-4-ارتباط با اتاقهای تخصصی از جمله اتاق ایران و اتاقهای کشورهای هدف و سازمان توسعه تجارت و صندوق ضمانت صادرات و رایزنهای بازرگانی در سفارتخانه ها
3-5-شناسائی و شرکت در مناقصات بین المللی و شرکت در کنسرسیومها
3-6-عضویت در اتحادیه های صادراتی داخلی و انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی
4-1- تهیه فرمهاو چهارچوبهای پیشنهادات صادراتی و کشف قیمتهای بازارهای بین المللی
4-2- تنظیم پیش نویس قرادادهای صادراتی
4-3- صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بازارچه ها
4-4- امور حقوقی (تهیه فرمتهای قراردادها )
4-5-تهیه فرمتهای قراردادهای حمل و نقل داخلی و خارجی و قراردادهای بیمه
4-6-ارتباط با صندوق ضمانت صادرات و شرکتهای اعتبارسنجی خارجی جهت اعتبار سنجی شرکتهای طرف قرارداد
5-1-بررسی و طراحی بین المللی بسته بندی محصولات صادراتی
5-2-مارکینگ بسته های صادراتی
5-3-حمل ونقل جاده ای و کشتیرانی ( داخلی و خارجی )
5-4- بیمه تجاری محمولات صادراتی ( داخلی و خارجی )
5-5- اعتبار سنجی خریداران خارجی و بیمه اعتباری قراردادهای صادراتی
6-مسیرهای مالی
6-1- امور مالی و اعتبارات اسنادی
6-2- امور تسهیلات صادراتی و جوایز صادراتی
6-3- تعیین قیمت تمام شده کالای صادراتی و قیمت فروش
7- مسیر فازبندی تشکیل واحد ( شرکت ) صادراتی
8-تعیین هزینه های مالی و اداری سالانه واحد صادراتی و تعیین در صد هزینه های بالا سری در فازهای مختلف